fredag 12 december 2008

Nunna eller hammarhaj?

I natt hade jag en märklig dröm. Vi var några stycken, blandat kollegor och andra vänner, hemma hos min närmaste chef. Plötsligt så reser hon sig upp och säger att vi måste gå hem för hon och hennes man skall gifta sig (de är redan gifta). Hennes man var i drömmen någon helt annan än den hon faktiskt lever med. Fast bara på utsidan, det var egentligen samma person. Chefen började springa till någon båt som skulle avgå från ett stenbrott någon stans i höjd med Danvikstull. Min kollega lilla Y skulle vara fotograf. Chefen sa; jag har sett några av hennes bilder och jag gillar verkligen vad hon har gjort så därför har jag bett henne fota. Till saken hör att chefens man till yrket är fotograf så kraven är knappast låga. Jag blev lite småputt eftersom det ju är min favoritsak att göra; fota bröllop. Fotade för övrigt familjen Alms bröllop. Tjusigt värre. Nåväl. När jag såg den stass som fotografen tvingats ikläda sig försvann all avundsjuka i ett nafs. Hon skulle ha fotsid lång vit klänning med röd brodyr på bröstet och en gigantisk vit vikt hatt på huvudet. Modellen var lite av en korsning mellan sådana där stora nunnegrejer, ni vet där det vita sticker ut från huvudet och en gigantisk hammarhaj. Längst ut hängde lite tofsar också. Måttligt klädsamt.
Chefen hade dragit och glömt att meddela sin man var bröllopet skulle stånda. Han rände runt som en yr höna i lägenheten och hittade inte ut. Jag tyckte att han nog kunde vara lugn eftersom det knappast kunde starta utan honom men det hjälpte inte. Till slut fick en annan kollega i alla fall iväg honom åt rätt håll. Bara det att han var lite osäker på om det var Särna eller Järna han skulle till. Och det är ju lite skillnad, ligger inte riktigt åt samma håll.
Inga av oss som var i lägenheten var bjudna men vi var plötsligt där ändå. Och blev utkastade. Sjysst!
Lilla Y är på utbildning, men på måndag måste jag fråga henne om hatten. Den var f-n inte okej. Undrar just var hon köpt den?

1 kommentar:

Anonym sa...

Min hatt den har tre kanter... Typ...

Äsch, du är ju bara avundsjuk, den där hatten är ju skitsnygg. Det försår ju vem som helst!