onsdag 10 mars 2010

En burk mask

Jag är på krigsstigen på dagis igen. Började veckan med att klaga på att de inte är ute så mycket. De väntar nämligen på att släppa ut barnen på eftermiddagen tills efter 25-timmarsbarnen hämtats. Men jag tycker inte att det är okej. Särskilt inte sedan de nu börjat smygsläppa ut heltidsbarnen innan. Så några får sitta inne och längta ut medan de andra är ute och har det gött.
Så igår när jag hämtade var de faktiskt ute - de hade varit ute sedan efter lunch. Kändes nästan som om de ville säga "där fick du så du teg!". Inte mig emot - jag är ju den stora vinnaren. Så härligt att hämta barn som leker ute. Inget bråk, inget tjafs. Till skillnad mot när man skall klä på dem i ett supertrångt kapprum. Trångt eftersom mer än hälften av barnen hämtas kl 15.
Så nu då jag är lite nöjd med detta så tar jag upp frågan med 25 timmar. Vi har ju rätt till 25 timmar men är bara välkomna kl 9-15 4 dagar i veckan, vilket ju blir 24 timmar.
Hoppsan tyckte man, "vi trodde det var 24 timmar som gällde". Yeah, right!
Har tidigare inte brytt mig så mycket om den där sista timmen, men på ett år blir det ju 50 timmar som vi betalar för men inte får. Plus att vi i förra veckan fick klagomål på att vissa föräldrar kom efter 15 och hämtade (inte jag). Och kräver de millimeternoga tidspassning av mig så kräver jag det av dem.
De skulle ta upp det sa de. Vi får väl se. Men jag mailade rektorn jag, så då kan de ju glömma att sopa mig under mattan.
Min gissning är att de löser det så att man får komma 8.45 och lämna då de ändå är ute. vilket ju är sämst för mig eftersom jag ändå aldrig lyckas vara där före 9.10 hur mycket jag än försöker...
Får se vad jag skall hitta för klagomål nästa vecka. Eller i eftermiddag redan...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan inte annat än säga grattis till 25 timmar i veckan! Vilket lyx! I vår kommun är det 15 timmar som gäller. Inte en sekund till. Antingen 3 dagar 9-14 eller 5 dagar 9-12. Och dessa 15-timmars barn, de är lessna när de måste gå samtidigt som de andra barnen ska äta lunch/mellis och sedan få gå vara kvar och leka och gå. De fattar ju inte att bara för att de fått ett lillasyskon så ska de inte få leka lika mycket med sina kompisar längre. De ska i stället gå hem med en mamma som fortfarande är hopplöst trött efter att ha spenderat x antal minuter med att klä på bebis och stort barn inför lämning, ta av bebis när man kommer hem, amma, tvätta, städa upp efter morgonkaoset, amma lite till och klä på bebis för att hämta igen och klä av bebis och stora barnet när man kommer hem. Fixa lunch, försöka få stora barnet att vila samtidigt som den lilla ska ha mat igen. Ja ni fattar... man undrar ibland för vems skull man gör det?!?!?! Sorry min bitterhet. Men det är så sjukt att det är olika i olika kommuner, vi får helt enkelt flytta;-)
Däremot låter det helt sjukt att barnen inte är ute mer! Go girl