måndag 7 september 2009

Uteliggare...

Alltså. Nu har jag en fråga.
Om du vore uteliggare skulle du kånka med dig så förtvivlat mycket då?
Vad kan man behöva extra menar jag?


Imorse stötte jag på en uteliggare när jag handlade te på Mc Donalds Hamngatan. Då kommer värsta lortskopan in (uteliggare) som är smutsigare än gud vet vem. Han kånkar med sig; två paraplyer, en skateboard, en barnsparkcykel (det fattas ett däck), 1 kasse med pantburkar. Utöver det så har han 1 genomskinlig säck med tomma toapappsrullar och använda blodiga pappersbitar samt två kassar med använda saker som är upp-plockade från marken (såsom tomma pommesfritesaskar, sugrör och tomma godispåsar).

Om man nu ska släpa med sig "sitt hem" så är väl detta inget som behövs släpas runt på? Korrekt? Det är inte hygienartiklar (apparently), det är inte mat och det är inget som han någonsin kommer behöva.
Man skulle kunna säga att han är gammal, förvirrad och tärd av åren MEN han är ju inte ensam. Väldigt många uteliggare kånkar runt på gammalt bråte som dom aldrig kommer behöva. Säkert 80%.

Om jag vore uteliggare så skulle jag ha en Fjällräven Kånken fylld med tandborste, underkläder, tvättmedel, tandkräm, schampoo, nagelsax, filt och kudde.
Och mitt mastercard så klart...

Inga kommentarer: