måndag 2 mars 2009

Svartskalle? Vad fan - lägg av med det "offeruttrycket".

Jag kan säga att jag nästan aldrig, och jag repeterar aldrig har hört någon helsvensk säga så på allvar. Faktiskt. Men jag hör det repeteras oavbrutet av invandrare. Det är så tragiskt. Varför? Varför hålla på att göra sig till ett offer hela tiden och skylla på att man skulle ha utländsk bakgrund.

Senast jag såg det var i tidningen imorse och gäller Romario som dödades i en uppgörelse i Kista. Pappan tror att utredningen har gjorts sämre för att han är "svartskalle".

En gång hörde jag det av en kille som körde på Nybrogatan i Sthlm (gågata) och som tutade och ville komma förbi. När en kvinna, med rullator, inte flyttade sig flög han ur bilen och skrek: Är det för att jag är svartskalle som du inte kan flytta på dig.

Herregud. Herregud.

Inga kommentarer: