fredag 13 februari 2009

Helgmålsringning

Där jag bor har vi en väldigt aktiv fastighetsägareförening. Det är lite trevligt med allt som de anordnar. Inte för att jag deltar, vetskapen om att jag kan delta är lite trivsam. Det är julkalendrar, marknader, löparlopp, kräftskivor, långfärdsskridskor, utställningar och diverse annat. Midsommarfirandet förresten, har vi ju deltagit i.
I alla fall. I föreningens ägo finns en festlokal/gemensamhetslokal och en klockstapel. En gammal vällingklocka som flyttats runt lite vartefter samhället har utvecklats. Men nu står den alltså vid festlokalen.
I 60 har det varit tradition att varje lördag kl 18 ringa helgmålsringning i sagda vällingklocka. Detta är en ära som ambulerar runt bland de boende i området. I tisdags kommer grannen och ringer på hos oss och överlämnar nyckeln till klockstapeln. Det är vår tur. Ha ha ha ha, what??? I morgon skall alltså jag, pappan och barnet stolpa iväg till klockstapeln för att exakt kl 18 stå där och dra i exakt tre minuter. Vilken höjdare. Fatta vilken grej!!! Extremt galet. Men jag tänkte att då är det ju mörkt så då kan det ju vara okej. Liksom smyga dit osedd, dra lite snabbt och sedan snabbt som attan dra hem.
MEN, nu har jag insett att det kl 18 anordnas vinterpub i festlokalen precis bredvid. Hela stället kommer att krylla av folk och det kommer ju att stå folk och beundra vår helgmålsringning. Tänk om någon läser en bön eller brister ut i en psalm??? AAAAAAAAHHHHHHHHH!!! Hilfe. Det här är humor på högsta nivå...

1 kommentar:

Anonym sa...

När fan blir gammal...