torsdag 8 januari 2009

Brandsäkerhet.


Idag gick brandlarmet på jobbet. Alla fick rusa ut. Sen kom en brandbil - inget hände. Men när jag hämtade barnen på dagis så ville jag berätta detta eftersom brandbilar lite är deras specialitet. Så här gick det:
(för er som inte läst bloggen så säger barn nr 2 pump om sin pung och är, som dom flesta småpojkar faschinerad av detta).

Jag: Idag gick brandl...
Barn 2: PUMP
Barn 1. Tyyyst
Jag: Idag gick brandlarmet på jobbet
Barn 1: Brann det?
Jag: Näe, det brann inte, larmet gick.
Barn 2: Det brinner inte i min blöja. Där är en pump. Bara pump. Inte bajs
Jag: Vad bra (till barn 2)
Jag: Näe, ibland går larm utan att det brinner. Så vi fick springa ut på gatan
Barn 1: Varför
Jag: Därför (här någonstans börjar jag inse att jag gjort ett misstag som började harva om detta)
Barn 1: Brann din stora stora dator då?
Jag: Näe
Barn 1: Brann du?
Jag: Näe, ingen brann
Barn 1: Men varför sprang ni ut på gatan då
Jag: Ja, för att larmet gick
Barn 1: Men det brann inte, varför gick larmet?
Jag: För ibland händer det?
Barn 1: Brann någon pojke?
Jag: Näe, ingen brann
Barn 2: Mamma har ingen pump, jag har pump. Bara. Det brinnade inte i min pump
Jag: eh
Barn 1: Varför brann ingen. Brann jobbet?
Jag: Nä
Barn 1: Annars kan du få ett nytt jobb. Du kan köra lastbil eller bygga något. Du kan ta ett nytt jobb. Pojken som brann
Jag: Men ingen pojke brann, inget brann
Barn 2: Det brinner och brinner och brinner massor massor massor. 
Jag: BARN, INGET BRINNER, INGEEET!
Barn 1: Men mamma...
Jag: Nachos och köttfärssås till middag?
Barn 1: Ja, men pappa kan döda elden. Han är jättesnabb, jättestark, han kan ta hand om den mamma. Du behöver inte vara rädd
Jag: Näe, vad bra. Nachos?
Barn 1: Ja.
Barn 2: Jag vill vara blixten mcqueen...

3 kommentarer:

Family W sa...

Ha ha ha ha ha ha ha. Underbar dialog!!

Anonym sa...

Haaaaaaaaaaaaaaa...! Jag gråter - hjälp va roligt.

/s. som har pump. som det inte heller brinnade i.

Fräsigt sa...

Men, eftersom pappan (som är så stark och snabb) kan ta hand om mamman, varför behöver mamman ett nytt jobb? Borde inte mamman kunna ligga vid poolen och dricka drinkar i sus och dus dagarna i ända då?