måndag 8 december 2008

Lång och fladdrig halvalkis

Tant har varit hos farbror doktorn, fbd, idag. Var tredje år har vi läkarkontroll på jobbet, vilket är mycket bra. Idag hade jag vuxit drygt 1 cm sedan sist, vilket känns fint för en tant i min ålder. Jag frågade om det inte kunde vara så att jag utvecklat någon form av toppig vattenskalle men det trodde man inte. Läkare har ingen humor. När jag fött barn och doktorn skulle sy ihop eländet som spruckit sa jag; "blir det något fint motiv? Hem ljuva hem?" och läkaren bara stirrade frågande på mig. "Ja, alltså, jag tänkte som du broderar..." Men näe, inte så. Varför kan man inte skoja lite? Skall man sy kan man väl lika gärna vara lite konstnärlig.
Hur som helst, en riktigt fin komplimang fick jag i alla fall: Du har så fladdriga vener. Fräsigt. Egentligen är det inte en komplimang utan betyder att man är svår att ta blod från. Så nu ser jag ut som en tjackhora med blåa märken i armvecken. Men jag valde att ta det ungefär som "åååh, vilka slanka ben du har". Man måste ju få lite tolkningsfrihet!

Måste dock som ett PS tillägga att fbd faktiskt var lite i min smak ändå när man sa att alkoholkonsumtionen skall man bara mäta med sig själv, inte mot hur mycket eller lite andra dricker. Så länge man inte dricker mer än vad man gjort tidigare så kan man väl vara nöjd. Ja, och jag är ju fortfarande inte mer än halvalkoholiserad, så då kan jag ju vara nöjd.

Inga kommentarer: