tisdag 5 juli 2011

Klassisk middag

Jag har ju lite problem med fisk... Inte så att jag inte kan laga det, det kan jag, men det är så äckligt... Dels är det ett äckligt djur som lever på äcklig mat, och dels så smakar det pyton!
Men för både min egen och barnens skull försöker jag få till det minst en gång i veckan... Och dölja min aversion för de gillar fisk, och det är ju genuint något bra.
Jag har fel på mina smaklökar och är skadad sedan barnsben och vill inte förstöra det fina för barnen.
Jag försöker och äter och låtsas njuta när jag blir bjuden, vilket är påfallande ofta, men det funkar bara inte. Huga! Ädelfisk med mycket sås funkar.., och sill... en enstaka böckling... Sjötunga som man fyller med lax... Nåväl. Mestadels är fisk ett nödvändigt ont och en pest!

Men idag slog jag till på en riktig klassiker, och perfekt blev den!



Torsk med skirat smör, pepparrot och färsk potta! Inte helt fel. Säger till och med jag. Äggsåsen fick stryka på foten för vinets skull. Enklaste maten i världen. Och fisken var perfekt! Ta mig tusan. Gud så smart jag ska bli nu med flera gram fisk i kroppen!

3 kommentarer:

Singelmamman sa...

Mmmm. Men ärtor däremot... Nåja, det är ju fisken man vill åt.

Sus sa...

Fisk äter vi snart tre v i sträck. Med inslag av en massa skaldjur. Egenfångad krabba liksom...och musslor...rökt makrill..ÄRÄFREDAGSNART?!?!?!?!?!

Amy sa...

Jävligt duktigt av dig att äta det ändå, det hade inte jag klarat. Inte om det är ngt man verkligen inte tycker om.
Fast jag älskar fisk!! Mumma!!