onsdag 18 maj 2011

Att konkretisera det abstrakta

I morse hade jag religionsundervisning med barnet. Perfekt grej tidigt en onsdag med en 4,5 åring som ännu inte greppat begreppet död.
Nåväl, kände att jag var tvungen att ge några ingångsvärden inför kyrkobesöket idag... Skjuter så klart högt över målet med ord som evolution och skapelse och så. Men jag lyckades få in en "mamma tror att människan utvecklats från dinosaurierna (bara för att han gillar sådana) och inte snickrats ihop av en gubbe i himlen" som jag är lite nöjd med trots att jag förstår att jag troligen förstört åratals skolgång, ha ha!
Ja, ja! Skit samma! Glass är ju gott och det smakar säkert lika bra i kyrkan som någon annanstans och det är ju det enda han kommer att bära med sig från den här dagen!

Dagis tycker att det är en av många kulturella aktiviteter de erbjuder barnen. Fine, kyrkans födelsedagsfirande kan väl vara det. Men gå då för farao till en moské också någon gång! Och, framförallt, bort med bön och trosbekännelse. Amen.

För er som inte hängt med går barnen i en helt vanlig kommunal förskola med Reggio Emilia pedagogik som enda inriktning. Inget annat!


Inga kommentarer: