måndag 27 april 2009

Mer musik åt folket!

Var på bröllop i lördags. Vigseln i Ingarö kyrka var väldigt vacker och samtidigt hysteriskt rolig. De hade med en trumpetare. Han stämde in i orgelns spel i ingångsmarschen, och då kunde man tro att han var dåligt uppvärmd för han spelade lite fel kan man säga. Man drog lite på munnen.
Sedan var trumpeten tyst ett bra tag. Men så skulle vi alla sjunga "Den blomstertid nu kommer" och så i första versen så var det bara orgel och allt var frid och fröjd, men så i sista versen så fick trumpeten för sig att stämma in i musiken. Det gick dåligt, riktigt dåligt, och jag tror att kantorn lackade ur, för plötsligt spelade orgeln högre än någonsin. Det blev en riktig kakafoni. Vi som sjöng hördes inte alls. Jag kunde bara inte hålla mig för skratt. Sjukt kul!
Straxt därefter var det dags för ett trumpetsolo. Jesses! Då hände det sig att det kom in en humla i kyrkan som vi började vifta efter.
Ingarö kyrka har en sådan där balkong på vilken alla som uppträder står. Jag satt under den och kunde inte se vare sig kantor eller trumpetare. Efter idogt viftande efter sagda humla så gör den en snabb gir uppåt balkongen och jag ser för mitt inre hur humlan flyger rakt in i trumpeten och brister ut i gapskratt. Det går bara inte att hjälpa. Sjuuuuuuukt dålig var han. Men det satte definitivt guldkant på hela dagen!

Inga kommentarer: