torsdag 5 mars 2009

Obstruktion

Jag som inte riktigt tycker att det räcker med småbarn och heltidsjobb sysslar även lite grand med politik på sidan av. I måndags var det fullmäktige och det är bara att konstatera att vissa har andra motiv än jag där. Jag gör det för att jag tycker liksom att det är lite viktigt hur livet utvecklas i vår kommun och så kan jag påverka min egen tillvaro i större utsträckning. Vissa andra verkar mer göra det för att de inte har något bättre för sig. Politiken i sig är inte det viktiga utan snarare att man får tiden att gå. Och gå. Och gå.
Att Socialdemokraterna som är i opposition ställer dumma frågor och obstruerar genom knäppa interpellationer och motioner har jag full förståelse för för något måste man göra i opposition - och får man aldrig bestämma måste man ju försöka komma med bra idéer i alla fall. Men vi har några andra som bara är skvatt galna. De kan tycka lite hur som helst i ideologiska frågor beroende på vilket humör de är på just den dagen. Och framför allt skall de votera om allt.
Oftast är det väl okej, för vi har små handdatorer som hanterar det, men i måndags var dessa trasiga, så då voterar man genom att alla uppropas en efter en och så får man säga ja eller nej eller avstår. Med 61 ledamöter tar sådant förfarande lite tid.
Bäst också var att i just dessa frågor var vi alla överens utom 5 mandat, så till och med Socialdemokraterna var för. Och ändå skall det voteras om och om igen.
Syftet är naturligtvis att försöka få till en minoretsåterremiss, som man kan få om en tredjedel så önskar. Dock så är inte 8% riktigt en tredjedel och kommer heller inte att bli det hur många voteringar de än begär.
Summan av sådan kardemumma är att mötet tar cirka en timme längre än det behöver. Underbart!
Bäst i KF är att en av miljöpartisterna ser ut exakt som ugglan i Från A till Ö. Helge heter han väl? Precis på pricken lik.

Inga kommentarer: