tisdag 10 februari 2009

Segregation på dagis

Det pågår en stor ojämlikhet i vårt förhållande Ellen. När du sitter och flådar runt på det ena bubblet efter det andra har jag mer oglamorösa göromål. Som igår, då var det föräldramöte på dagis. Kändes inte det minsta bubbelmässigt. Serverades inget bubbel alls faktiskt. Och inget annat heller.
De skall omorganisera dagis. Så nu skall avdelningarna åldersindelas än mer. Tidigare har vi haft två avdelningar för barn 1-3 och en för barn 4-5. Nu skall det bli 1-2, 2-3, och 3-5. Eller 07 och yngre på en, 06 på en och 05 och äldre på en. Tanterna har varit i Kalmar på ett Reggio Emilia dagis och vill ha mer sådan pedagogik. Jaha, vad går den ut på då? Då sitter de där som frågetecken och bara rapar åldersindelning. Men en pedagogik kan väl knappast endast gå ut på det?
Vet inte vad jag tycker om det riktigt. Barnet får byta avdelning och fröknar. Och, vilket är det jag är mest skeptisk till, kommer att hamna på samma avdelning som värsta bråkstaken. En pojke som är ökänd för att slåss och vara elak. Min pojke slåss inte och är inte elak.
Jag är för integration. Även mellan åldrar. Tycker att man kan lära sig mycket av det. Då hävdar fröknarna att; Jo men de kommer ju att umgår på gården hela förmiddagarna och på eftermiddagarna har vi ju dörrarna öppna mellan avdelningarna så de kan leka med vem de vill. Eh, ursäkta en okunnig, vad är då poängen??
Nå väl, jag är i händerna på dessa utmärkta pedagoger och om de blir sporrade av att slänga runt barnen mellan avdelningarna så kanske det är en bra grej.

Inga kommentarer: