måndag 26 januari 2009

Skid-shopping

Fick långfärdsskidor av pappan i födelsedagspresent. Ja, han hade ju inte köpt dem än men jag skulle få så snart vi handlade sådana. Så jag såg till att vi gjorde det i lördags så att jag inte skulle bli snuvad på min present. Vi åkte till världens ände för att köpa dem Fliesbergs i Upplands-Bro. Helt sjukt att det kan bo folk där. Kändes som in the middle of nowhere. Nå i alla fall. Vi stegar in i butiken och får snart hjälp.
Jag: "Vi skall ha skidor."
Pappan: "Vad har ni för paket?"
Säljaren: "Bla bla bla, skidor, binningar, pläxor, bla bla bla, bra startpaket, bla bla bla mittemellan, bla bla bla"
Jag: "Perfekt"
Pappan: "Njae, mina måste funka för Vasaloppet"
Jag: "HA HA HA HA!!!!!"
Vi började med mina grejer, för det var ju enklast. Det blev mittemellan. Ett par bra skidor, men ej för proffs och skulle jag få för mig att åka tjejvasan eller så så går det bra. Provade två olika par pjäxor och valde de som kändes som att kliva i en dunsoffa. Allt som allt kan min utprovning inklusive utmätning av spann etc tagit kanske 20 minuter.
Sedan var det pappans tur. Han provade ungefär en miljard pjäxor. Hittade ett par han ville ha men de var så dyra, typ 3000 eller något. Inga andra satt bra. Så det provades och provades tills säljaren gav honom rabatt på de dyra (förmodligen för att vi skulle gå någon jäkla gång). Sedan var det skidorna. Typ ett par proffs, proffs, proffs skidor.
Säljaren: "Prylgalen förstår jag"
Pappan: "Nej, men jag är trött på att köpa billigt skit."
Jag (endast i mitt huvud): "När det inte gäller min skit tydligen"
Så mättes pappans spann ut också, men inte utan att det skulle snackas en jäkla massa. Och sedan kom jag på att vi behöver ju stavar också. Säljaren plockade fram ett par standard- Swix till mig och så provade pappan ut något top of the line till sig.
En timme och 45 minuter senare kliver vi ur affären 8.900 kronor fattigare. Då hade jag ändå fått 300 kr rabatt på pjäxorna och 200 kronor rabatt på stavarna. Vad pappan fick vet jag inte, men jag hoppas att det var mer. Mitt paket gick på 3.800 tror jag efter rabatten. Då vet ni ju vad pappans paket gick på.
Nåväl. Och, som det uppmärksamme redan konstaterat, vad händer nu då? Det finns ju ingen snö. Näe, precis. Nu står de där vackert i förrådet och samlar damm.
Men pappan skall tydligen börja träna inför Vasaloppen, ho ho ho!

Inga kommentarer: