onsdag 12 november 2008

Smarta fröken X

Dagens samtalsämne på jobbet: Vi har inte öppna kalendrar på jobbet ännu. Jag är motståndare. Jag förstår poängen med att ha det och jag tycker i princip att det är bra. Bara ett problem. Hon som hanterar växeln har ingen koll. Har fått bärbar telefon för att kunna göra saker medan hon svarar i telefon, som att fixa kaffe och så. Men det var ju som att ge ett maskingevär till en treåring: Totalt katastrof. Ni vet, om man för tillfället inte är på sitt rum för att man pudrar näsan och det ringer någon som söker mig. Då hör man hur X springer runt (för det räcker inte med att jag inte svarar på min anknytning - hon måste gå dit och kolla) och letar efter en. Istället för att säga "hon är lite upptagen, kan jag ta ett meddelande och be henne ringa dig" (det kan man ju göra oavsett vad jag gör eller oavsett om hon vet om jag är på mitt rum eller inte) så tar hon luren och letar igenom varje skrymsle i huset. För alla som inte är uppenbart mentalt utmanade så framgår det ju då att jag antingen har gått eller är på toa, för det är ju det enda ställe hon inte kommer åt. Hur mycket vill jag att mina leverantörer, kunder, säljare och annat skall veta att jag kanske sitter och kissar?
Med öppen kalender skulle jag bli tvungen att blocka alla tider med möten för att hon inte skall säga: "Det står här att hon skall vara ledig, jag fattar inte var hon kan vara." Bara därför är jag totalt emot öppen kalender. Jag kommer i alla fall inte att öppna min för någon så länge X finns. Tala om för henne hur man bör bete sig? Varsågod och försök!

Inga kommentarer: