torsdag 9 juni 2011

Lösningsorienterad

Barnet vill ha en studsmatta. Det finns en hel drös med anledningar till varför jag inte tycker att det är en god idé just nu. Men jag valde att spela på lillebrors-kortet.
- Lillebror är för liten, så det går inte.
- Men han kan sitta på när jag hoppar.
- Precis, det är just det jag är rädd för. Han kommer att flyga som en vante och landa mitt i sjön! (Inte särskilt troligt)
- Eller på framsidan, säger barnet.
- Ja, eller där. Det blir inget bra.
- Men mamma, om han landar i vattnet så åker jag till landet och hämtar båten och drar upp honom.
- Det var snällt av dig, det är 12 mil till landet och att köra hem båten därifrån tar en hel dag... Då har nog bebisen sjunkit.
- Men jag är snabb, mamma...
- Jo, men jag tror jag simmar ut under tiden.
- Mamma, vi väntar med studsmattan.
- Bra tänkt.

Då slapp man den för en stund!



Inga kommentarer: