torsdag 20 januari 2011

Bryta huvudet?

Läser i dagens DN att det halkas en massa och att många bryter kroppsdelar, vilket ju aldrig är särskilt roligt. Särskilt utsatta är händer och handleder. Inte så konstigt kanske. Bredvid artikeln finns en ruta med "Guide: Så här skyddar du dig". En av punkterna är: "Akta händerna. Händerna är extra utsatta när du halkar" eller något liknande. OOOOOOOkej. Det klart att jag skyddar mig från handledsbrott genom att akta händerna om jag halkar. Men om jag inte tar emot mig alls kanske jag bryter nacken eller spräcker skallen. Är det bättre? Att uppmana folk att inte ta emot sig när de halkar verkar jättekonstigt. Om man tittar på barnen så slår de sig ju mindre efter att de lär sig att ta emot sig med händerna när de ramlar.
Har man gjort någon studie på detta? Jag menar så att det finns någon empiri bakom rådet? Är det så att man inte slår sig alls när man låter bli att ta emot sig med händerna?
Och, dessutom. Rådet skyddar en ju inte direkt från att halka... Vilket jag trodde var meningen med guiden.

Inga kommentarer: