Jag brukar försöka stödja lokala handlare genom att, naturligt nog, handla där när det går. Tänkte göra det idag också, så jag tog med den lampa jag hittat på vinden för att dra ny el hos vår lokala elhandel. Jag stolpar glad i hågen in med lampan i högsta hugg:
- Hej! Den här rackar'n har jag hittat på vinden och den skulle behöva bli lite ompysslad.
Tanterna, de är två, stirrar på mig och sedan på varandra. Den ena lägger armarna i kors och rynkar lite på både näsa och panna.
- Mmmmmm, inte före jul. Det går inte. Säger tant nummer ett surt och snörper på munnen.
- Nehe..? Kan inte riktigt påminna mig om att jag stolpat in och sagt "Tjenare, tanter, här är en lampa som MÅSTE vara fixad innan jul, annars dööööööör jag". Men jag säger ju inte det till tanterna.
- Han har så mycket nu så. Och förresten så kommer det ju att kosta en del...
- Jo, det förstår jag.
- Ja, och då kommer han ju vilja jorda den också.
- Eh, ja, och?
- Ja, det kostar ju.
- Jo, det gör ju i allmänhet. Funderar på om jag ser extra mycket ut som en fattig kyrkråtta idag. Jeans och parkas är väl vad de ser, men det är ju varken det ena eller det andra tycker jag.
- Men som sagt. Han vill inte ha den före jul, surar tanterna vidare.
- Nähä, och jag kan inte lämna in den nu och få den när jag får den?
- När du, det går inte. Hånflin.
- Okej, då struntar vi i det då.
- Och du, när du kommer tillbaka kan du ju ta bort glaset, säger ena tanten otroligt nedlåtande.
- Jag kommer inte att komma tillbaka, det finns fler elhandlare i världen.
Jag begär inte att de skulle ha trollat fram tid hos elektrikern åt mig. Absolut inte. Det jag tycker att jag kan begära är att de skall vara trevliga, artiga och serviceminded. Om det inte funkar nu så kan de ju berätta det på ett trevligt sätt och liksom beklaga det hela lite grand. Inte sura åt mig som om jag är dum som försöker komma och stödja deras business och stör dem i sitt trevliga lilla samtal. Det lär ju knappast ha varit ägaren i alla fall.
Ska gå tillbaka dit i veckan när det är den vanliga kvinnan som jobbar och fråga vem som äger butiken, och sedan berätta för denne att jag aldrig mer kommer att handla där och varför. Ett trevligt bemötande är väl det minsta man borde kunna komma med på ett sådant ställe? Jag menar - priserna är ju dyrare, öppettiderna sämre och sortimentet möjligen djupare men i alla händelser smalare. Det är ju deras livsnerv att de kan komma med bättre service och ett trevligt och personligt bemötande. Hål i huvudet!
2 kommentarer:
MEN HAGGOOOOOR. KRÄKAS. Vad fan är det frågan om? Va? VAVAVAAVA? Hej, du har INGA NYA KUNDER FROM NÄSTA VECKA.
Ridå
Kram Ellen- din vapendragare.
Tycker definitivt att du gör rätt om du går tillbaka och berättar om den bedrövliga helgpersonalen - sånt' bemötande tjänar ju ägaren inte på, alls...
Vad hände med det gamla hedeliga talesättet: "Kunden har alltid rätt"
Finns det månne en okänd fortsättning: "- utom i Saltis ! "
Skicka en kommentar