lördag 30 januari 2010

Genustänk.

Igår var jag förbi So Cute barnklädesaffär i Nacka, för att se om dom hade fleecetröja till lilla. Det hade dom. Det är den ni ser på bilden fast den är lite mer orange än vad man kan se här. Rosa-orange it is alltså.
När jag ser den, i affären, tänker jag att lilla skulle vara fin i den. Men. Lilla är en kille. Så jag går till kassan och frågar tanten där om hon tycker att en kille kan ha den (korkad fråga kanske eftersom det är självklart att en kille kan absolut kan ha den).
Nåväl.
Hon stirrar i mina ögon, trampar lite fram och tillbaks och klämmer och känner på tröjan. Sen säger hon: Ja, du har ju inte det här genustänket som dom flesta har, märker jag. Så då funkar ju det.
Genustänket? Hmm...

Jag bestämde mig då och där att jag skulle köpa den till lilla. Som är en kille. Och som har en mamma utan genustänk. Och som är så glad över sin nya orange/rosa fleece.

1 kommentar:

Fräsigt sa...

Men jag vääääägrar att handla på So Cute! Även om Runars fru har den eller inte. Hon blir stressad om man har med sig barnen i butiken också - verkar inte gilla barn vilket rimmar lite illa med att ha en barnklädesaffär.