tisdag 22 september 2009

Jag, den stora välgöraren

Var ju på Videofönstret (eller vad de nu heter) igår för att hämta ett paket med böcker från Adlibris. På vägen in tänkte jag för 1000:e gången över det här med att postens paketutlämning finns lite överallt. Bra för oss så klart som kan hämta paket till kl 11 på kvällen. Undrar lite (inte utan att le en smula) över hur det känns för de gamla postistanterna som gått på utbildning och grejer för att klara sina uppgifter och nu så kan de hanteras, inte bara av ICA-kassörskor, utan av snubben i videoaffären. Lovely.
Hur som helst så funderade jag då lite över om han i videoaffären verkligen tycker att det är en bra grej att behöva lämna ut paket åt andra. Så tänkte jag att i början så var det säkert en bra grej för man trodde att de som kom kanske också skulle passa på att hyra en film eller köpa lite snacks eller något. Men jag har inte köpt något alla de andra gånger jag varit där.
Så hämtade jag i alla fall mitt paket och snubben var sådär skönt sur och frånvänd. Så på väg ut så fick jag dåligt samvete och plockade på mig en påse lösgodis. Gick tillbaka och betalade. Hela 7 kronor kom jag upp i. Jippeeee!! Tror att jag nu löst hans lönsamhetsproblem. Det lär ju vara min insats som skapat vinsten i hans verksamhet. Behöver jag tillägga att han inte var ett uns gladare efter denna mediokra räddning från min sida?

Inga kommentarer: