onsdag 18 mars 2009

Jag vill ha en egen SL-buss

Igår på bussen till jobbet, mitt under rusningstid, så åker en hel skolklass (eller två för bussen var helt full av barn) med. De var tre fröknar som hade hand om dem. Högstadiet skulle jag bedöma. Två av fröknarna satt längst bak och pladdrade fullständigt ointresserade av vad som pågick runt dem, och en fröken hade stått längst fram med fick gå bakåt varje gång det kom på fler folk. Detta var hon förnärmad över. "Jag, försökte stå kvar fram men de tvingade mig att gå bak" Konstigt. Det klart att bussen är till för enbart dig och du borde få göra som du vill. De andra som bara skall in och jobba (och återigen tjäna ihop till din lön) de kan ju vänta på nästa buss. Sedan ställer hon sig och lutar sig mot den enda pinne vi övriga hade att hålla oss i, sålunda fullständigt krossandes våra händer. Inte ett ljud sa hon när vi påpekade detta.
Med sådana vuxna skall vi knappast förundras över tillståndet med dagens unga.

Inga kommentarer: