onsdag 25 februari 2009

Dagens fiasko till säljmöte

En DM-byrå kom förbi och presenterade sig idag. Jag är inte på väg att byta men ibland kan det vara trevligt att se om det finns några där ute som kan erbjuda något utöver det jag redan har. Men de här gjorde ett stort kardinalfel. Det värsta jag vet är när de tror att de vet mer om min bransch än vad jag gör och tror att de skall lära mig några värdefulla läxor. Som de bjussar på för att vara sjyssta. Äckligt!
Jag jobbar i branschen varje dag och har liksom som mitt jobb att veta vilken målgrupp jag har och hur deras beteende ser ut. Dessutom är vi ett väldigt framgångsrikt företag som funnits länge och gör det vi skall på ett i branschen avundat sätt. Ändå trodde en av dem att vi hade problem som han skulle rätta till där på mötet. Sådant gör mig fly förbannad. Tänkte nästan säga till på skarpen. Men för att han skall få fortsätta göra bort sig hos andra så gjorde jag inte det. Jag fattar att han ville visa sig på styva linan och vara kunnig och erfaren, men det blir ju bara plumpt och idiotiskt. Vad man inte vill ha från en konsult är en idiot som tror att man använder konsulter för att man inte kan själv.
För att liva upp det hela lite bollade jag in lite sköna diskussioner om barnbidragets vara eller ickevara som generellt bidrag utan ikomstprövning och det fantastiska i att vi har ett statligt bolag som är inne och dumpar bolåneräntor i en "avreglerad" bransch.
Vi hade väl inte samma åsikter där direkt heller. Men det är ju lite lattjo när man får ta tempen på folk som tror sig vara bildade.

Inga kommentarer: