onsdag 21 april 2010

Kund i SEB

Vi ska ha ett gemensamt konto. Efter 13 år tillsammans, 9 års äktenskap och 2 barn känner vi oss nästan redo.
Maken talade med kundtjänst som sa att jag skulle anmäla via SEB.se att jag ville bli kund, så att jag fick en dosa (jag är nämligen bara kund i Handelsbanken, Swedbank och Skandiabanken tidigare, om man inte räknar med ett antal miljoner i lån i SEB förstås). Sedan skulle jag och maken kunna öppna kontot hemifrån.
Så jag gick in på hemsidan och fyllde i alla uppgifter. Dagen efter kom ett mail att det inte funkade utan jag måste gå in på ett kontor för att bli kund. Så idag gjorde jag det:
Jag: Hej! Jag vill bli kund hos er så att maken och jag kan ha gemensamt konto. Jag försökte göra det via er hemsida, men det gick inte.
Bankgubben, nästan tusen år gammal: Nej det får man inte. EU-direktiv vet du.
Jag: Men ni har en länk på er hemsida där man kan fylla i en massa för att bli kund och det gjorde jag.
Bankgubben: Jaha, men det är strängt förbjudet.
Jag: Jaha (börjar nu starkt tvivla på att jag vill bli kund)
Bankgubben: Så vad för konto vill du ha?
Jag: inget alls egentligen. Jag vill ha en dosa så att maken och jag kan öppna ett gemensamt konto. (som sagt).
Bankgubben: Men du kommer väl att vilja göra transaktioner till kontot?
Jag: till det gemensamma menar du?
Bankgubben: Nej, till det här.
Jag: Nej, jag är anställd i en annan bank så jag hanterar alla mina pengar där.
Bankgubben: Men varför vill du då ha konto här?
Jag: FÖR ATT ÖPPNA ETT GEMENSAMT KONTO MED MIN MAN!!!
Bankgubben: transaktionskonto med internet kostar 10 kronor i månaden.
Jag: Ge mig bara minsta möjliga för att kunna ge mig en bankdosa.
Bankgubben: men du vill väl sköta dina betalningar från kontot?
Jag: Nej, jag kommer nog aldrig att ens sätta in några pengar.
Bankgubben: Så du vill inte ha kort då?
Jag: Neeeej inte kort!
Bankgubben: Jag kan ju kanske öppna ert gemensamma konto...
Jag: kan du? Måste inte min man vara här då?
Bankgubben: Jo, det förstås...

Till slut fick jag min dosa, vilket jag hoppas följdes av bankgubbens omedelbara pensionering. Och nu är jag helt säker att jag inte vill vara kund i en så snurrig bank!



1 kommentar:

Suzan sa...

Verifieringen tar du bort i inställningarna, det står ngt om kommentarer och inställningar...

rörig bank. Jag har swedbank o nordea...