Alltså, jag vet att det är svårt det här med språket. Att få själva orden korrekt och så. Som till exempel särskrivningar som ju blivit ett sådant problem. Verkar som om svenskfröknarna runt om i landet gaddat ihop sig och för en tyst kamp mot vårt språk. Hur som helst. Har i egenskap av reklamköpare också märkt att copywriters ofta, säkert för att hävda sig i denna utarmning av det svenska språket, gör vad de kan för att punktuering etc skall bli rätt. Men i sin iver så kommaterar de helt galet och överallt, så istället för att framstå som att de kan så avslöjar de istället att de faktiskt inte har en jävla aning. Som alla andra. Som i exemplet ovan, där Sandys säger att de levererar mat direkt till ditt xx (kontor?), konferensrum etc. Bra! Men, var kommer kommatecknet efter 'ditt' in i bilden? Vem har satt dit det och varför? Och än värre - vem har underlåtit att ta bort det? Är ditt en del av uppräkningen? Vi kan leverera till konferensrum, ditt och picknickar? Vad är en ditt? Och varför har inte jag någon?
1 kommentar:
Allt mitt är ditt iaf.
Skicka en kommentar